Ostatnie warsztaty o japońskiej kobiecie!

7 Sierpnia 2018 o godzinie 18:00

Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

kitagawa-utamaro-2-mnk-krakow-2017-02-15

Dziś odbędą się ostanie warsztaty związane  z wystawą japońskich drzeworytów!

Spotkanie „Nieoczywiste – wzorce kobiecości w Japonii okresu Edo” poprowadzą Anna Chojnacka oraz Daria Zając.

Jeśli nie macie planów na wieczór, w portfelu brzęczy pięciozłotówka a Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie jest rzut beretem, dzisiejsze warsztaty mogą być dobrą alternatywą do kolejnego wieczoru na kanapie.

katsukawa-shunsen-mnk-krakow-2017-02-15

Związana z warsztatami wystawa japońskich drzeworytów „ONNA. Piękno, siła, ekstaza” kończy się 15 Sierpnia. To ostatni dzwonek aby się jej przyjrzeć! Jeśli zdecydujecie się na zwiedzanie, proponuję podarować Pani w kasie w Podchorążówce papierowego żurawia. Wtedy zwiedzanie macie za 1 zł! Ewentualnie wpaść w czwartek – zwiedzanie za free 🙂

Wrzucam garść linków i opis wystawy ze strony muzeum:

Warsztaty ☛ https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/wydarzenia/od-gejszy-do-feministki

Wystawa ☛ https://www.lazienki-krolewskie.pl/pl/aktualnosci/wystawa-onna-piekno-sila-ekstaza-kobieta-w-sztuce-epoki-edo

„Japoński drzeworyt z epoki Edo

Ekspozycja „ONNA. Piękno, siła, ekstaza” obejmuje blisko sto drzeworytów z epoki Edo (1603-1868), których główną bohaterką jest kobieta (jap. onna), sportretowana przez najświetniejszych japońskich mistrzów. Są wśród nich nazwiska takich artystów, jak Suzuki Harunobu (1724-1770), zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga (1752-1815), ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, czy założyciel szkoły Utagawa – mistrz Toyokuni (1769-1825), nadający swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje. Wśród piewców kobiecej urody nie zabrakło też znakomitego przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu – Kitagawy Utamaro (1753-1806).

Dzieła prezentowane na wystawie w Podchorążówce są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskich zbiorach. Kolekcja należy do Muzeum Narodowego w Krakowie, a jej główny trzon stanowią drzeworyty podarowane przez polskiego znawcę tej sztuki  – Feliksa Mangghi Jasieńskiegow 1920 r.

Japońskie grafiki stanowią opowieść o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. Zobaczymy ideał kobieciej urody i to, w jaki sposób zmieniał się on na przestrzeni XVII-XIX wieku, w oparciu o modne desenie wzorzystych kimon, a także charakterystyczne japońskie fryzury, definiujące wiek, profesję i stan.

Artyści z epoki Edo, przyglądając się różnym aspektom życia, stworzyli m.in. wizerunek kobiety-matki w relacjach z dziećmi [jap. boshi-e], kobiety wojowniczki zwanej po japońsku onna bugeisha czy aktorskich yakusha-e, które przedstawiają aktorów teatru kabuki odtwarzających kobiece role.

Japońska kobieta jest też bohaterką zobrazowanego przez mistrzów epoki Edo świata metafizycznego, gdzie zjawy transcendentnych wyobrażeń kuszą, straszą i niepokoją.”

Jaka szkoda, że mam do muzeum tak daleko 🙁 Dajcie znać jak było!

 

Wiedźma Nox

Podziel się informacjami na:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *